tisdag 2 februari 2010

Minska smärta med mjuka rörelser

Tack vare mitt arbete som massageterapeut läser jag ofta olika forskningar inom kropp och hälsa. Jag intresserar mig särskligt för de artiklar som gynnar mina rygg och nack patienter.

Nu senast läste jag om en ny avhandling där ryggproblem kan lindras med rörelser. Årligen drabbas var femte svensk av mer eller mindre besvärliga ryggproblem. Jag har märkt att många omedvetet begränsar sig i sina rörelsemönster när man har ont i kroppen, t ex rygg och nacke. Det är detta felaktiga rörelsemönster som i längden kan ge långvariga problem.

Avhandlingarn handlar här om att man med hjälp av en instruktör ska upptäcka hur man rör sig fel och hur smärtan förändras vid olika rörelsemönster. Tanken är att det ska lindra smärtan och därmed få en kortare sjuktid och slippa besöka läkare för besvären.

Med detta inlägg vill jag därför påminna att muskelsmärta oftast kräver rörelse. När man begränsar sina rörelser p.g.a att musklerna ömmar kommer du minska blodcirkulationen i muskeln som redan nu är syrefattig och har sur miljö. Jag har pratat om det förr i tidigare inlägg också. Den såkallade smärtcirkeln. Läs mer här http://facebody.blogspot.com/2009/04/smartcirkel.html







Isabelle Massageterapeut
www.facebody.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar