tisdag 18 augusti 2009

Eyeliner

En eyeliner ramar in ditt öga perfekt och är, enligt mig, pricken över i:et i en makeup!

Många har däremot svårt att få en till den perfekt dragna linjen längs fransrötterna på övre ögonlocket...

Mitt tips:
Lägg först mascaran och låt torka. Använd sedan en tunn eyelinerpensel och använd de målade fransarna som stöd. Alltså vinklar du penseln så den ligger längs med fransrötterna. Börja med att dra en bit av linjen i taget om du känner dig osäker eller lite skakig på handen. Övning ger färdighet och till slut kommer du kunna dra hela linjen i ett svep!

Många frågar hur långt eyelinerlinjen ska gå. Du börjar längst in i ögonvrån och ut precis till ögats slut. För en festligare look kan du dra ut linjen i en vinkel ca 3mm ut från ögat.

Sedan kommer frågan... Vilken typ av eyeliner ska jag välja? Penna, blöt eller torr?

En penna rekommenderar jag om du tänkt sudda linjen så den inte är så skarp. Tänk dock på att försöka hålla den nyvässad så det inte blir en kraftig linje.

En blöt eyeliner rekommenderar jag för er som inte fått rynkor på ögonlocken än. Så fort det blir lite rynkor är det lätt att den blöta eyelinern rinner ut i rynkorna och ger ett sämre resultat. Blöt eyeliner finns att köpa, och det finns även "kakor" som man blöter en pensel i vatten och tar färgen från kakan (som barnens vattenfärg). Har du en svart ögonskugga hemma kan du även här blöta penseln i vatten och använda ögonskuggan som eyeliner.

En torr eyeliner rekommenderar jag för er som fått rynkor på ögonlocken. Använd gärna en svart ögonskugga men doppa inte penseln i vatten utan använd penseln på ögonskuggan direkt.

Kom ihåg:
- Använd fransarna som stöd
- Sikta på en rak, tunn linje
- Dra linjen från vrå till vrå
- Övning ger färdighet

Så börja prova idag och du kommer se skillnaden på att ha - och inte ha- eyeliner!


Helene, Makeupartist
www.facebody.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar