onsdag 16 december 2009

Vad är Qigong och Thi qi?

Qigong är det kinesiksa samlingsnamnet för medvetna tekniker som arbetar med att balansera läka kropp, sinne och energi. Qigong är egentligen ett samlingsnam för ett 1000-tals olika tekniker, stilar och övningar med samma generella syfte.

Det är ingen som riktigt vet när Qigong blev Qigong som vi känner den i Sverige. Schamanismen har funnits i tiotusentalsår och när exakt den fick grenar och blev yoga och tibanskatränings tekniker är det ingen som vet.

Qi betyder den mystiska kraften och handlar om någonslags inre kraft man vill uppnå. Det kan beskrivas lite grovt som en livskraft. En energi man upplever när man känner sig frisk och stark, balanserad, lycklig och upprymd.

Thi qi är en gammal kinesisk rörelseterapi som började användas i självförsvar och med åren har det blivit en mer medidativ träningsform.

Jag har provat Thi qi själv en gång för ett år sedan och tyckte först det var väldigt svårt. Till en början kände jag mig lite fånig för man stod och flåsade, fnittrade och försökte hänga med på alla rörelser. Men när jag kom in i balansen, kände jag snart hur tungt det var, och hur mycket lung det gav mig. Påminner inte så mycket om Yoga som jag hade trott, det var tyngre och kävdes mer teknik. Men kul var det! Och självklart beror det på vilken typ av Yoga man tränat innan. Jag skulla absolut göra det igen om jag fick chansen.

Så vet du någonstans man kan prova Thi qi så rekomenderar jag det varmt. Särskligt om du tycker att Yoga är kul och att meditation är härligt.

Isabelle
http://www.facebody.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar