tisdag 14 september 2010

Turkiskt bad

Bild på poolområdet, Kumköy Beach & Spa Resort
I sommras var jag på solsemester i Turkiet. Jag har varit i Turkiet vid flera tillfällen innan och det är ett kärt resemål för mig. Denna gång var jag i Side på ett hotell som hette Kumköy Beach & Spa Resort. Jag kan verkligen rekommendera hotellet för personer som vill ha en skön och avkopplande semester med sol, bad och god mat!

(läs mer om det hotellet här: http://http//www.ving.se/turkiet/side/kumkoy-beach-resort)

Ett tips när man är i Turkiet är att man bör tvätta sig, på turkiskt vis förstås! Hamam!

Turkiskt bad, eller Hamam som det heter finns på de flesta orter i Turkiet och har en lång tradition med början i det byantikiska riket som i sin tur ärvt sedvanan av romarna. Hamam byggnaderna är ofta väldigt vackra och det mest kända ligger i Istanbul och är från 1548. Exakt hur det går till kan skilja sig väldigt mycket men ofta börjar man med att gå in i ett medlevarmt rum ofta en bastu eller ett rum som det ångar/sprutar varmluft. Därefter går man in till ett mycket hetare rum, rummet är av marmor. I detta rum är fuktigheten väldigt hög, huden har blivit mjuk och är redo för att skrubbas. Efter man har blivit skrubbad sköljs man med skum och vanligtvis avslutar man hamambadet med en härlig massage.

Resultatet av ett besök på ett hamam är en väldigt len och mjuk hud. Alltså den perfekta behandlingen att utföra precis innan man börjar sola eftersom resultatet blir en jämn och frisk bränna.



/Isabelle Massageterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar