tisdag 21 december 2010

Detoxa livet på bekymmer!

Håller oron dig vaken?

Omkring 4 av 10 människor oroar sig varje dag, både för små saker och stora.En av den vanligaste sortens oro är generaliserat ångestsyndrom eller "tänk om" sjukan. Om du har fått "tänk om" sjukan oroar du dig för nästan allt. Du oroar dig tom för din oro. Resultatet blir oftast sömnsvårigheter och magproblem.Många försvarar sin oro med att den hjälper till att kunna lösa problem med., men om det går för långt kan oron leda till ångest och depression.

Kvinnor löper dubbelt så stor risk att drabbas av den här sortens problem. Och de flesta som drabbas av "tänk om" sjukan söker aldrig hjälp.

Den gnagande oron blir boven av trötthet, värk och smärtor......många ser inte äns utan har lärt sig leva med det. "Jag är en sådan som oroar sig, så är det bara"

Men det behöver inte vara så du kan ändra på dina tankar!
Men då måste du först lära känna dig själv och utforska vilken som är din oro, vilken du ska bry dig om och vilken du ska tänka bort....

Här är Amelias 7 steg till att detoxa bort din vardagsoro;

*Skriv en oros dagbok en vecka: Ett bra sätt att få koll på oron är att föra en dagbok. Skriv ner vad du oroar dig för och hur mycket i skala 1-5.

Övning;
Plocka fram dagboken och leta fram svaren i det du skrivit.

*Helt ärligt, hur sannorlikt att det du oroar dig för skall ske i verkligheten?
*Vad är det värsta som skulle kunna hända?
*Vad har du för bevis för att detta skulle kunna hända?
*Vad har du för bevis på att någonting hemskt INTE skulle hända?
*Hur många gånger har du oroat dig i onödan förut? finns det något mönster?
*Vad skulle du göra om det västa faktiskt hände?
*Skulle du tycka att en vän i samma situation skulle oroa sig lika mycket, vad skulle du ge för råd till honom/henne?

Övning;
Oron kan delas in i produktiv ov icke produktiv. Produktiv oro hjälper dig att få problem lösta ocj leder till att du förändrar din situation. Icke produktiv handlar om en rad olika "tänk om" som inte leder någon vart. Nu ska du lära dig vilken oro du ska bry dig om, och vilken du skall avfärda.

*Tänk ut vilket problem som ligger långt nere i maggropen.
*Bestäm dig för att det är ett problem du kan göra något åt direkt.
*Sluta oroa dig och hitta en lösning på problemet i stället! samt skriv ner hur problemet skulle kunna lösas.

Om du inte kan hitta ett sätt att lösa problemet på så är säkert problemet orimligt. Tankar som "tänk om" min partner bedrar mig medans jag är borta.... oron över situationer du inte kan göra något åt dem är då icke produktiv. Funderingar över sådant du ändå inte kan påverka leder bara till ett evigt ältande, en ständig fokusering på frågor utan svar och en flod av negativa känslor. När du börjar grubbla och oroa dig över något, förvandla då dina frågor till problem-som går att lösa. Om det inte går-släpp det, du får snart lära dig hur!

Lär dig acceptera verkligheten!
Acceptera verkligheten som den är och bestäm dig för att ändra på det som behöver förändras.

Övning;
Ett förhållande som tagit slut.Kanske intalar du dig; jag står inte ut med att vi gjort slut.Och du ödslar tid på att älta hur ni ska hitta tillbaka till varandra. Det är inte bra för dig! acceptera verkligheten och hitta ett sätt att leva med det. Skriv ner tre saker du oroar dig för medans egentligen bara borde acceptera.
Fördelen med att acceptera verkligheten är att du kan börja förbättra ditt liv-NU!

Övning;
Hitta ett annat tänk!
Har du gått länge med negativa tankar som tom blivit en sanning för dig? Du kanske tror att det inte finns något annat sätt att se på saken....?

*Vänd den negativa tanken och bestäm dig för att han faktiskt jobbar när han stannar kvar lite längre.. Det kanske inte slutar med att ni bråkar denna gång när han jobbar över utan faktiskt äter en trevlig middag och stannar uppe längre på vardagskvällen.....
Skriv ner den positiva tanken i det du förr såg som negativt.Fortsätt skriva ner dina tankar på det här sättet och utveckla en mer positiv övertygelse.

Om du förstår din oro kan du lättare koncentrera dig på den och börja utmana oron i stället. Utgångspunkt med en positiv känsla när oron kommer att du duger bra som du är , är det lättare att hantera den när den smyger sig på.

Lyft på oron! Vad är egentligen anledningen till att du är orolig? Att man kanske börjar se likhetstecken med att maken jobbar mycket=han älskar inte mig längre....
När man skriver ner sina tankar är det lättare att se med egna ögon på att det behöver inte alls vara så att man slutar älska någon för att man inte har lika mycket tid.

INGENTING FUNGERAR PERFEKT-KOM I HÅG DET!

Låt inte tiden kontrollera dig!
Om du inte hinner med bussen ,kanske du inte hinner köpa luchlådan och hur ska du då orka jobbet hela eftermiddagen? oron i det som kan hända i framtiden....

Övning;
Ta ett steg tillbaka och skaffa dig perspektiv på tiden! Genom att koncentrera dig på nuet kan du lugna ner känslan annalkande händelser och bli medveten av vad du upplever just nu.

Se saker i ett annat perspektiv. Det kanske inte gör så mycket om du missar bussen? du börjar ju iaf alltid med en kaffe och går i genom skrivbordet lite.....
Genom att planera din vardag kan du känna att du har mer kontroll. Prioritera det som måste göras nu och undvik att skjuta upp saker. Pröva att säga nej lite oftare.


Vänd misslyckande till möjlighet!
Allting lyckas man inte med. Tänk på ditt senaste misslyckande och skriv ner det i dagboken.

Övning; ( kryssa för dem/skriv av dem till dagboken) som skulle kunna gälla det som hände.

*Jag kan lära mig av mitt misslyckande.
*Jag kan se mitt misslyckande som en utmaning.
*Jag kan anstränga mig mer.
*Jag kan koncentrera mig på annat som kan lyckas.
*Det var inte livsavgörande att lyckas med det där.
*Kanske är det ingen som märker något.
*Hade jag rätt mål?
*Jag hade satt ribban för högt.
*Jag kan fortfarande göra det jag gjort, fastän detta var ett misslyckande.
*Jag har åtminstonde försökt,det är bra!
I stället för att se dig som ett offer för misslyckanden kan du bli starkare genom att ta kontroll över hur du reagerar på misslyckanden.
Även om du inte kan kontrollera det som hänt kan du alltid styra framtiden på ett bättre sätt.


Bra artikel ur Amelia nr; 22 2010/Malin Ulvsundaslott, Face&Body














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar