fredag 3 december 2010

JULFRUKOSTEN!

Spänningen på julaftonsmorgonen tycker jag ska avnjutas av en riktigt stor frukost! Där hela familjen är samlad och man äter länge!

Några tips/resept på en god julaftonsmorgon-frukost;

JULSKINKAN ett måste!
Jag har mormors resept som är det bästa! Hon köper alltid en skinka på 3 kg som är endast rimmad/saltad (aldrig färdig kokt) Den blir så mycket godare när man gör den på det gammla hederliga viset!
*Koka skinkan (3kg=3.5timmar) fyll på vatten eftersom.
*lagerblad och svartpeppar

När skinkan kokat klart ska den in i ugnen på ca 180 grader för att grilleras.
*Jag har stark senap och ströbröd ovan på
Du blandar ägg med senap och penslar på,därefter ströbröd.
*Skinkan kan vara inne ca 40 min. Titta på färgen!

(Skinkan görs dagen innan julafton)



TOMTEGRÖTEN!
(det sägs att den som har riktig tomtegröt framme på julmorgonen kan se en riktig tomte komma för kurrande mage)
*6 dl vatten
*4 dl grötris
*2 !1/2 dl mjölk
*1 tsk salt
*2 kanelstänger
*1,5 msk smör
*4 msk socker
*2 dl vispgrädde

Servering; mald kanel och socker samt kall mjölk!

Gör så här; Koka upp vattnet i en stor gryta, häll i riset.Koka ett par minuter under omrörning häll sedan av så mycket vatten som det går.

Häll i ca 1 1/5 liter mjölk tillsätt salt, smör samt kanelstång. Koka upp under omrörning, ställ sedan grytan vid sidan, där skall gröten stå och svälla ca en timma.

Häll i ytterligare 3/4 mjölk samt sockret koka upp igen under omrörning ställ av igen åt sidan för att återigen svälla i en timma till.

Häll i grädden och koka upp igen.smaka av om det behövs mer salt och lite mjölk.

Klart för servering!


ÄGG OCH KÖTTBULLSMACKA TOPPAD MED RÖDBETSSALLAD;

Koka ägg ca 5-6 min för hårdkokt

Jag köper en burk färdig rödbetssallad

Men gör självklart mina egna köttbullar, dom görs dagen innan.

Varm Choklad ! vill du göra egen? Ta fram en kastrull och häll i så många glas mjölk ni vill ha i familjen. Därefter ca 3-4msk kakao och 2-3msk socker, lår koka på svag värme 10 min. Rör om och smaka av !


God Jul Önskar vi alla terapeuter på Face&Body!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar