torsdag 2 december 2010

Ta kritiken rätt och väx som människa!

Känns det jobbigt att få kritik? Ja, det tycker dem flesta. Men använder du kritiken på rätt sätt kan den hjälpa dig att utveckla och se nya möjligheter........

Hur reagerar du när du får kritik från bästa vännen, sambon eller chefen på jobbet??? Jo du känner dig liten och tillintetgjord.Dui är inte ensam. Alla känner sig mer eller mindre tillplattade när de får höra att de beter sig på ett sätt som andra ogillar, men det finns ingen anledning att känna ilska eller bli jättearg. Rätt använd kan kritiken bli ett verktyg som stärker dina emotionella muskler och ökar din självkännedom. Hemligheten är att befria sig från ordet "att vara perfekt" och acceptera att alla alltid kan finslipa olika sidor i sin personlighet.

-Det är farligt att slå ifrån sig kritik för då utvecklas man inte. nyckeln är att lyssna, iaktta sina egna reaktioner och bekämpa reflexen i att gå till försvarsposition. Efteråt gäller det att fundera på vad man kan lära sig i det som sagts, säger framgångsexperten (Annika R. Malmberg) Kan rekomendera att läsa hennes bok; TA SKIT! OCH GÖR DET TILL GULD!
I boken tar hon fram sådant som svårsmälta sanningar kan vara precis den puffen vi behöver för att lyfta blicken och se nya möjligheter.

De flesta mår bra av att jämnföra sin självbild med hur andra uppfattar dem. De som tar till siog det andra säger har en fördel genom att utvecklas snabbare.

Men alla ger inte kritik för att få andra människor att växa.Vem har inte blivit påhoppad av någon som man tyckt både ha varit elak och orättvis? Annika menar i boken att det kan finnas ett korn sand i skiten....Men dem flesta ger inte kritik för att skada den andra. Många har dessutom svårt att säga vad de tycker, bli skakiga, och nervösa samt kan få det att låta värre än vad det igentligen är. I stället för att gå till motattack kan man tex fråga; "hur menar du" eller "varför säger du det just nu" tipsar hon. Men visst om någon är elak gäller det att vara cool och inte ta det personligt.Han eller hon som slängde ur sig något elakt kanske hade en riktigt dålig dag och du "stod i vägen".

Relationer under samma tak ; dom kan haverera därför man känner sig för trygg, att man säger vad som helst och alltid räknar med att bli förlåten.
Den som inleder med att säga någonting positivt gör det lättare för den andra att lyssna och ta till sig kritiken tex, "jag älskar dig och blir ledsen när du gör såhär"

Om ni ofta hamnar i konflikter kan det bero på att ni är så olika och inte kan förstå varandra. Att döma och skuldbelägga den andra leder ingen vart. En förnuftstyrdperson begriper inte vad en känslomänniska menar med uttrycket "jag känner" om hon i stället växlar till "jag anser" eller " jag uppfattar" går budskapet lättare in. Vi förälskar oss oftast i våran motsats och de leder ibland till olösliga konflikter.

De som saknar modet att säga att de retar sig på något hos partnern signalerar i själva verket att allt är okey, säger Morgan Alling som föreläser om besvärliga människor tillsamans med beteendevetaren Lennart Lindèn.
Det renererar till att relationen utvecklas inte och man står kvar och stampar på samma fläck och till sist finns det ingenting positivt att säga längre. Ett sätt är att fråga sig om man vill höra "sanningen" i just den situationen. Om någon betett sig illa är det bättre att prata om situationen och fråga; Hur tänkte du? Det är inte lika hotfullt som att slå fast att någon är korkad eller dum i huvudet.

Den som har dålig självkänsla kan uppleva kritik som ett angrepp på sin peron och bli förtvivlad och reagera mycket hårt. Men alla som kan ta kritik personligt mår bra av att distansera sig och den personen ser oftast att alla har sin syn på vad som är rätt och fel säger Lennart Lindèn. Det handlar inte att lägga sig platt som ett offer utan att se det jag gör påverkar andra på ett kanske negativt sätt.

Alla borde ransaka sig själva först innan de kritiserar någon annan. Säger jag det här för att hjälpa honom eller henne? eller för att jag själv känner mig bättre? fundera på varför du ska ge den kommande kritiken samt vem är det du ger kritiken? vissa kan du vara hårdare mot medans andra kräver mer inlindat.

Vår identitet skapas och omskapas i samspel med andras och den feedback vi får kan vara central för vilka vi blir.

JAG-budskap signalerar att min sanning inte är den enda.Andra kan tycka annorlunda. Det är bra att återkoppla så fort som möjligt, inte ta upp saker som hände för 10 år sedan som inte är speciellt kreaktivt.

Diskutiontillexempel: kan man säga såhär "jag förstår att du tycker detta är jobbigt, men jag vill ändå reda ut det här för jag vill att vi ska ha en bra relation"
Den som ändå känner sig orättvis behandlad kan trösta sig med att alla har sin syn på vad som är rätt och fel.Och kritiken , även om den svider kan bli en språngbräda mot något nytt!
(källa; Damernas värld nr:12 2010)

/Malin Ulvsundaslott (Face&Body)

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tror att grundproblemet ligger i HUR man uppfattar kritiken och inte VAD som sägs. De flesta med dålig självkänsla kommer alltid att uppfatta kritiken som något negativt om dem själv. De kommer troligen inte ha styrkan att kunna sätta själva VADet i ett större sammanhang och på så sätt utveckla sig själv på det sätt som skrivs i boken. För att kunna ta emot kritiken på ett utvecklande sätt måste vi först inse att vi själva har kontroll över våra egna känslor om oss själva. Det innebär bland annat att jag själv ansvarar för mina känslor när någon ger kritik till mig.
    Min vändning kom då jag gick en bra kurs i självkänsla (www.nlpkurser.com/kurs-battre-sjalvkansla/) Det var först efter den som jag kunde se att kritik också kunde vara feedbakc som jag kunde använda mig av för att utvecklas.
    /Markus

    SvaraRadera